Crash dieet, waarom goed of slecht? | Fit Friday

Crash dieet, waarom goed of slecht? | Fit Friday

Een crash dieet, de laatste jaren hoor je er steeds meer over. Meiden, maar soms ook jongens die zichzelf volledig uithongeren om zo snel mogelijk af te vallen. De gekste verhalen gaan rond over modellen die watjes (?!) eten om maar enigszins van hun hongergevoel af te komen. Enorm kleine hoeveelheden en allerlei andere rare gewoontes om zo snel mogelijk gewicht kwijt te raken. Is een crash dieet nou echt zo slecht als beweerd wordt?

Om snel af te vallen gaan veel mensen googlen voor goede tips (want internet is oh zo betrouwbaar 😉 ). Wanneer je het woord snel intikt in deze zoekmachine is de eerste suggestie ‘snel afvallen’ (zegt al genoeg). Ons geduld is niet onze beste eigenschap, dus het liefst verliezen we de overtollige kilo’s in een weekje of twee. Nu kan ik alvast verklappen: titels die onzin als “Val minimaal 5 kilo af per week” bevatten zijn gewoon niet realistisch. En stel dát het je lukt is het er na dit soort diëten vaak weer snel aan.

Waarom zo snel aankomen na crash dieet?

Een crash dieet klinkt vaak te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Vaak val je in het begin enorm veel af en dit merkt je lichaam. Wij kunnen naar de winkel wanneer we dat willen. We hebben genoeg eten om ons heen om ons een verzadigd gevoel te geven wanneer ons lichaam er om vraagt. Dit is niet altijd zo geweest. Dankzij de overlevingsstrategie van moeder natuur gaat ons lichaam in een soort modus waarbij je alles opslaat als reserves (dus niet alleen vetten en koolhydraten). Wanneer je enorm weinig hebt gegeten voor een bepaalde periode en je je voedingsinname weer wilt opbouwen sla je dit vrijwel allemaal op in vet. Goed bedacht van moeder natuur, maar niet waar de meeste mensen na een dieet op zitten te wachten.

Vet of spier?

Huh, vet of spier? In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het verliezen van gewicht bij een crash dieet niet alleen vet. Een groot deel van de verloren kilo’s bestaat uit vocht. Dit heeft namelijk met je reserve voorraad glucose (glycogeen) te maken. Wanneer je je crash dieet te lang doorzet kunnen de kilo’s die je verliest ontstaan door het verlies van spiermassa. Super ongezond, maar vooral niet de intentie van het door jou aangenomen dieet.

 

 Niet vol te houden

Door het grote te kort aan voedsel en ook vitamines en mineralen gaat je lichaam protesteren. Je krijgt enorme aanvallen van trek en je wilt het liefst de hele kast leeg eten. Ook kan je stemming een heel stuk slechter worden, je adem verslechteren en zelfs je haar kan uitvallen!

 

Wat wél doen?

Mocht je willen afvallen, zorg dan dat je vaste eetmomenten hebt, genoeg beweging krijgt en vooral ook genoeg eet. Bij beweging hoef je echt niet gelijk te denken aan uren in de sportschool, maar zorg dat je elke dag even beweegt. Intensief schoonmaken, fietsen en wandelen zijn ook activiteiten die veel met beweging te maken hebben. Je hoeft dus niet tussen alle opgepompte mannen in de fitness ruimte te staan, no worries. Heb je nou echt lekkere trek, maak dan even wat gezonde en vullende tussendoortjes zelfs chocolade hoeft niet slecht te zijn!

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *